måndag 6 oktober 2014

den bästa spinnrocken i världen



För flera, nästan många år sedan fick jag en spinnrock av jordifarmorn. Hon var inte ens en jordifarmor då, så länge sen var det. Innan jag fick den lärde hon mig spinna på sin egen, en Ashford traditional, alltså en nytillverkad historia. Jag minns att när jag fick min egen, ett kanske hundraårigt loppisfynd, var det mycket mycket svårare än på Ashforden. Snabbare snurr, vilket är svårt när man nybörjar, och mindre kontroll. Jag kom naturligtvis att älska min alldeles egna, så nött att pedalen slitits ner och färgen flagnat här och var.

Men så var vi på fiberfestival i Vännäsby, en liten textilfibermarknad som dyker upp där en gång per år. När vi kom in genom dörren stod där en Ashford traditional alldeles perfekt och alldeles på rea. Jag liksom stannade upp (ja, det här är allvarligt en beskrivning av kärlek vid första ögonkastet) och tittade på den och jordifarmorn såg min blick och sa att "vill du ha den köper jag den åt dig". Bara sådär. Hon är inte klok och så fantastiskt snäll. När jag hade kommit ur chocken var spinnrocken redan betalad och bara att bära med sig. Med den följde typ tolv spolar och en sån där spolställning så man kan tvinna ihop garnet utan att bli galen.

Jag lyckades förhandla till mig att få betala halva rocken och efter ullinköp (inte planerat men galet fantastisk kvalitet och billigt) och färginköp (sen länge planerat), bar det hem för provspinnande. Vilken spinnrock! Vilken dröm! Jag har total kontroll över hastighet, över hur mycket den drar, över allt! Jag kan förmodligen spinna hur mycket som helst, hur tunt som helst och hur jämt som helst, tills jag dör och sen kan mina barn och barnbarn fortsätta njutningen. Så. Nu vet ni hur fantastisk en spinnrock kan vara. Helt fantastisk.

1 kommentar:

  1. Svårt att få in en kommentar men jag vill bara instämma i dina lovord om Ashforden, den är världens bästa spinnrock, åtminstone för ull. Hälsningar Brittakarolina

    SvaraRadera