måndag 8 oktober 2012

Tjusningen i låg- och mellanstadiet!

Imorgon är min första dag som lärare i svenska som andraspråk på låg-och mellanstadiet. Visst har jag vikarierat men imorgon är första dagen på riktigt med egna elever. Jag är nervös och vettskrämd men förväntansfull. Jag är ju egentligen högstadielärare men jag börjar inse tjusnongen med att ha yngre elever. Till exempel får man göra egna memoryn för att träna läsning och ord. Man får läsa barnböcker som man senare kan läsa tillsammans med eleverna. Man får vika askar och skvätta dem med vattenfärg och skriva elevernas namn med dymo och klistra på och ha dem som ordburkar där eleverna kan samla på nya ord som de håller på att lära sig. Dessutom får man göra ett papier-machè-ägg som det ska kläckas ett spöke ur! Underbart! Hade jag gjort så roliga saker till elever på högstadiet hade de trott att jag var galen.

Pysslandet har viss terapeutisk verkan för mig och gör att nervositeten lägger sig något. Jag ska försöka bli världens bästa sva-lärare. Med början imorgon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar