måndag 23 juni 2014

londontips


Mina föräldrar tyckte att min förra "sammanfattning" av Londonresan var något suspekt så här kommer den andra utlovade. Jag skriver om resan i tipsform så kan ni se det som en mycket kortfattad reseinspiration. Här kommer... Att tänka på om du ska åka till London!


1. Ta med en syster! Annan nära vän och kärlek går också bra, såvida de är glada, underbara och tycker om att gå. Plus i kanten också om de laddar ner London-appar och läser kartor och äger på att hitta i tunnelbanesystem.


2. Följ alla infall! I London finns allt och hur mycket tid man än har går det inte att hinna allt. Om det regnar: gå in! Om solen lyser: gå ut! Var beredd att byta plan när tunnelbanetunnlarna byggs om och inte släpper av dig på rätt hållplats. Vars man än går finns äventyr och man lär sig mycket nytt på att följa infallen. Till exempel kan man lära sig att bara för att en gata slutar på något med garden, betyder det inte att den leder till en garden.


3. För dagbok! Huruvida du ritar eller skriver din dagbok får du själv avgöra men det är ett strålande sätt att spendera tiden som uppstår när du vilar efter en åtta timmars promenad eller när du åker färdmedel. Dessutom är det ett kul sätt att minnas hur kul det var.



4. Gå på Camden markets! Eller några andra markets men de vet jag inget om så jag tipsar om dessa. Om man följer infallen och ger sig tid kan man hitta gångar som man inte vet om de är ovan jord eller inte. Enorma hästskulpturer, magisk vegetarisk mat på matmarknad och fantastiskt fina hantverksbutiker och inte så fina skräpbutiker. Allt finns...


och de skatter men inhandlar får man ta hem i små papperspåsar. Papperspåsar!



5. Gå på museum! Det finns hur många som helst! Välj och vraka och passa på och försök att hinna och orka. Kanske bättre med färre och längre tid än att stressa runt. Vi hann med British museum, Tate museum och National gallery och samtliga var otroliga. Om du måste välja en skulle jag tipsa om Brittish museum eller kanske Tate ändå, beroende på om du vill ha historia eller modern konst. Gå på båda!



6. Besök den här butiken! Ganska säkert säljer de trollstavar men eftersom jag är mugglare (jag vet, surt) så sålde de bara skissböcker och penslar. L. Cornelissen & Son heter den och är man konstnärsmaterialmal så bör man gå dit och oja sig över hur fint det är och vilka fantastiskt fina och bra grejer de säljer. Bara ett stenkast från British museum också.



7. Bo mysigt! Det behöver inte vara svindyrt att bo i London. Vi bodde i världens mysigaste tolvbäddsrum med mörkröda gardiner som man kan krypa in bakom när man sover. Fantastiskt och inte dyrt! Bo bra och billigt!


8. Ät gott! Inte heller maten är så dyr som det sägs och det var riktigt bra utbud för vegetarianer. Man ska tänka på att äta sånt som man tycker om, det är viktigt. Bär, chips och sushi är mycket passande kost om man härjar runt i London. Rekommenderas varmt!

9. Av rättighetsskäl har jag inte fotograferat men tipset lyder: Gå på musikal! Vi hade inte bokat något när vi for men när vi tunnelbanade såg vi reklam för vår gemensamma favoritfilm Once, i musikalform! Biljetter bokades omgående och det var en i det närmaste religiös upplevelse av lycka och musikalisk eufori. Gå på musikal, det är alltid värt pengarna!

Så, det var mina resetips, hoppas de inspirerade. Många av tipsen är trots allt applicerbara även om man åker någon annanstans, kanske till Sveg eller västkusten. Man kan ju ta med sig en syster och följa sina infall även där.

2 kommentarer:

  1. Strålande resetips! Tack, det funkar nog med en Skal också. Han har långa ben att traska med och är bokmal som jag. Jag är fena på kartor och han vet hur man uppför sig i storstäder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett vinnande koncept! I London kan man behöva veta saker om storstäder, för jösses så stort det är. Typ oändligt.

      Radera