torsdag 25 juli 2013

Käpprätt

Rasmus behövde en käpp till lajvet och jag tänkte att så svårt kan det ju inte vara att göra en sån! Sagt och gjort. Jag lånade ihop lite verktyg och satte igång. En lämplig slana hittades i ett dike och efter lite torktid flådde jag den.


Jag tog även hjälp av en liten slipmaskin för att slipa till den lite men det gjorde jag i badkaret för dammandet så det kom inte med på kort.


Vi sågade av en såg men lyckades till slut såga av slanan med en ordentligare historia. Sen borrade jag.


 Med lite hjälp av händer som fungerade minst lika bra som en snickarbänk.


Sen täljde jag en liten plugg.


Sen trälimmade jag och sammanfogade. Två gånger, för det visade sig vara svårt. Jag fick agera tving själv och satt och hängde på käppen i tjugofem minuter. Det visade sig att jag inte var alldeles stilla som tving vilket förmodligen ledde till ett sämre resultat än om jag hade låtit bli så nästa gång lät jag bli.


Sen slog jag i en gammaldags spik utan huvud för att var helt säger på att det skulle hålla.


Sen målade jag den med linoljefärg och så karvsnittade jag in alkemiska tecken. I början var jag övertygad om att det skulle bli en framgång, i mitten var jag betydligt mer tveksam men jag blev gruvligt stolt över resultatet!

2 kommentarer:

  1. Absolut käpprätt! Vad fint det blev, och vilka fina verktyg! Är borren ett hemsmide?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) De flesta av verktygen har Jordis pappa fått ärva av min morfar så jag lånade dem av honom. Borren är nog inte hemgjord så vitt jag vet.

      Radera