fredag 30 augusti 2013

Skaparlusten

Idag är sjunde vågräta, hostande, värktablettätande, snorande dagen. En josefine kan bara ligga stilla en viss tid innan hon blir otålig och vill bygga saker eller skriva sånger eller väva mattor. Det är nu en tid sen jag passerade gränsen för hur länge jag orkar vara sjuk och mitt behov av att göra saker är enormt. Men jag är fortfarande himla sjuk. Trots detta gav jag mig ut i utomhuset, för första gången på en vecka. Jag hade nästan glömt hur vind känns.

För att stå ut med det stilla har jag idag:

  • lyssnat på Liv Strömqvists magiska sommarprat. Jag blev så inspirerad att det nästan sprutade inspiration ur öronen.
  • ritat nakna kvinnor. Se bilder.
  • trevande börjat skriva musik till filmen. Planen var att det bara skulle vara gitarr men nu blev det piano så jag får tänka om på den fronten.         Jag hittade inga notpapper så jag ritade streck på vitt papper och skrev noterna så gott det gick. Det är väldigt knappt läsligt.
  • ritat ett utkast till en serie, vilket är någonting jag inte har gjort på månader, så det var superkul att jag kom igång igen. 




Jag har också sett på film och skräpat. Det är fantastiskt vad man kan åstadkomma till största del sängliggande. När jag är på benen igen kommer jag att vara vild av förtjusning över att faktiskt kunna göra saker fullt ut. Det är kanske bra ibland att vara sjuk, så man får upp peppen på allt man kan göra när man är frisk!

2 kommentarer:

  1. Olidligt spännande med den handskrivna texten bredvid den ensamma flickan. Påminner om Lars Lerins dagboksantecknngar invävda i en del av hans akvareller. De nakna kvinnorna påminner om Kerstin Thorvalls teckningar. Hon skrev inte bara skandalösa böcker utan illustrerade och tecknade mode också. Jag gillar din enkla men drivna stil!

    SvaraRadera
  2. Honom och henne ska jag minsann kolla upp då. Tack :) jag blir så glad av uppmuntran kring mitt ritande. Det är fortfarande i ett tvivlande stadie fast jag har bestämt mig för att sluta hävda dumheter som att jag inte kan rita.

    SvaraRadera