söndag 6 april 2014

hål i allt


Såhär hittade jag den stackars pingvinen, liggandes framstupa på symaskinen, som en bön om hjälp. Det ser ut som att någon har skurit halsen av den men tyvärr är den inte ensam. Jag har mycket vassa armbågar, alltså bokstavligt talat, vilket leder till att alla tröjor får hål där. Underlakan, hur kan det gå hål på underlakan och täckgott (påslakan på josefinska) ska vi inte tala om, de faller i bitar. Gosedjur, ylletröjor, typ alla Rasmus byxor, tjocksockar, långstrumpor, strumpbyxor... Listan är oändlig. Gamla saker, nya saker, saker av god och dålig kvalitet. Varför? Är det så för alla? Känner ni igen det här fenomenet? Beror det på att jag tycker att det är så urbota tråkigt att laga, att jag liksom lägger det på hög, och att det därför blir så tydligt att så mycket får hål i sig? Jag vet inte riktigt hur jag ska ta tag i det. Har funderat på att dra ihop en hål-junta, kanske blir det uthärdligare att laga dem tillsammans med andra.

2 kommentarer:

  1. Kära ån, du får klura på någon sorts hålbar utveckling... Att påslakan kan heta täckgott på josefinska är väl helt logiskt. Man stoppar täcken i dem enl samma princip som för örngott. Men hur förklarar du då örngott - vad har du i dem? Jag tror vi pysslar med en massa annat hela tiden. Då blir stoppningarna/lagningarna liggande och dammar igen till en annan gång. Vi vallar för lite. Förr gick ju kvinnfolk och stickade strumpor medan de höll koll på kor och getter. (tänker hon vars älsklingstjocktröja faller i bitar pga hål som förökar sig i smyg)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med örnar i sängen har förbryllat mig länge. Och de där hålen, de är mycket riktigt inte hållbara. Jag är ju ett sånt där folk som gäna hantverkar när jag gör annat men det är en himla skillnad på att sticka nya vantar och att laga gamla. Även om det också finns en njutning i lagandet, kanske främst i det lagade. Jordis pappa har en fantastisk gammal ylletröja som jag har stickat åtskilliga nya lappar till. Den är en fröjd för ögat, olika nyanser av gult, lappade huller om buller på varandra.

      Radera