fredag 9 maj 2014

uschpaddan


Den här fina sköldpaddan sydde jag till Tilly när hon föddes. Det är vete i den så man kan stoppa den i mikron så den blir varm. Jag har inte tänkt på den sedan jag sydde den men nu är Tilly drygt två år och sist jag var och hälsade på blev sköldpaddan aktuell. Jag räckte den till henne, helt ovetandes och hon tog den, sa "uschpadda!" och så kastade hon den ifrån sig. Min syster blev imponerad av att hon rörde den, det har hon tydligen inte gjort på månader. Det är nämligen så att den uteslutande kallas för uschpadda! Hon avskyr den och är rädd för den! Om den ligger i hennes säng när hon ska sova ropar hon "mamma, uschpadda!" tills Elinore har avlägsnat monstret från hennes säng. Där ser man vad man kan ställa till den när man syr saker åt sitt syskonbarn.




2 kommentarer:

  1. Nämen, vad snopet! Det kan väl inte lilla Tilly ha kommit på av sig själv, att paddor är usch? Är det färgen?formen?ögonen? vetekornskrypigakänslan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror inte att paddor generellt är usch, bara den här :) Min teori är att det är ögonen som inte faller den lilla damen i smaken.

      Radera