tisdag 29 juli 2014

det bästa muséumet


Jag tror jag har bestämt mig för att fortsätta med det här bloggandet så jag kör väl på. Vi har varit på blixtbesök i jämtlandet för att hälsa på min momma. Jag har världens bästa momma och det var en fröjd att få hänga med henne. Utöver mommahäng och ett evigt badande hann vi också med ett besök på världens bästa muséum: Jamtli. Ok, kanske inte världens bästa, ok, jag kanske är lokalpatriotisk men det är helt ärligt ett underbart muséum. Är ni någon gång i Östersund så bör ni passa på att gå dit. Det är dyrt men så värt det. Nu hade de dessutom byggt ut massor sen sist jag var där och det fanns hur mycket kul som helst för barn. Jordi älskade att gå runt och titta i alla gamla hus, något som jag trodde att han skulle vara måttligt intresserad av. "Wow, wow, wow!" lät han i var och vartannat hus, betagen av väggmålningar och möbler.


Utöver hus finns det en gård med jättefina låtsasdjur, det finns riktiga djur, en 1800-talskarusell, flottning av minitimmer och sist men inte minst, en Fem myror-utställning. Vi kom mitt i en show med tre skådespelare som på förmodligen magiskt vis lyckades låta precis som Magnus, Brasse och Eva. Jordi blev helt trollbunden och jag tror att det finns viss risk att han hädanefter kommer att tro att allt som finns på film finns i verkligheten också. När "Magnus" efteråt gick runt i utställningen och vid ett tillfälle började prata med Jordi, blev han helt starstrucked. Ganska lyckad dag kan man sammanfatta det som.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar