måndag 11 augusti 2014

världens bästa slända

Jag trodde att jag skulle kunna blogga från mobilen under medeltidsveckan men det gick bara inte så jag har lyst med min frånvaro här istället. Det var en fantastisk resa och jag ska visa lite bilder från kläder och skön natur i ett senare inlägg. Här väljer jag att istället helt fräckt göra reklam (obetald sådan alltså).

På medeltidsveckans marknad finns nämligen någon som jag gissar är bäst i Sverige på att svarva sländor. Dessutom på en trampsvarv! Hur coolt är inte det? Jo, precis, hur coolt som helst. Jag köpte en topptyngd på 37 gram, ja, alla sländorna är olika och märkta med vikt. Tidigare har jag tyckt att det är ganska drygt att spinna på slända. Jag har haft min som min morfar snickrade till mig när jag var i Jordis ålder och den har varit så stor, omöjlig att spinna tunt på. Dessutom har jag tyckt att spinnrocken är roligare, smidigare och snabbare. Men så mötte jag den här sländan och vilken grej! Den spinner som en katt, slutar aldrig snurra och jag kan spinna exakt hur tunt som helst på den. Spinnrock i all ära men den här kan man ju gå omkring och spinna på. Innan veckan var slut hade jag inhandlat en bottentyngd också och nu spinner jag som en galning! På http://www.snickarvikingen.com/ kan man beställa en egen, något som varmt rekommenderas!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar