måndag 23 mars 2015

syrning

Igår såg det ut såhär hemma hos oss. Jag syrade rödkål, eller i alla fall påbörjade processen. Det var en kombination av två böcker som satte igång det här, för egentligen tycker jag inte alls om surkål. Stefan Sundströms lilla gröna och Narurlig färgning av Lina Sofia Lundin. Får blogga mer om böckerna en annan dag men de var i alla fall startskottet till syrningen. 

Det kan tyckas märkligt att syra kål om man inte tycker om surkål men jag tycker verkligen om tanken på det. Att kunna bevara det med hjälp av lite yoghurtkultur och det visade sig ju vara väldigt roligt att göra det också! Egentligen tycker jag inte om någon form av kål men som tur är har Rasmus en "svagt positiv" inställning till surkål så han kan räkna med att äta det en del framöver. Själv ska jag också ge mig på det för jag skulle väldigt gärna vilja tycka det var gott!

Den sista bilden är hur det såg ut när jag sköljde ur en burk, något basiskt kom in i ekvationen och vips uppstod turkost! En del blev över och det ska färgas tyg med, spännande!








2 kommentarer:

  1. Jag vill också syra... eller pickla? Är det samma sak? Jag vill göra det med rödlök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt ingen aning. Stefan Sundströms lilla gröna har dock en riktigt bra beskrivning på syrning av grönsaker (och lökar) och inte bara surkål, så låna på bibblan vet ja!

      Radera