fredag 17 januari 2014

hantverkligheten och hantverkarna


På eftermiddagen ringde de och sa att imorgon kommer vi. Jaha, sa Rasmus. Åh herre GUD sa jag! Fast det var Rasmus som tog samtalet så det där herregudandet och den upprörda harang som följde på svenska blandat med teckenspråk (ett väldigt aggressivt sådant) hörde inte hantverkarna. I huvudet snurrade det. Planering för lektioner som är alldeles nya och tre deadlines för skapande svenska. Men de kom med ungefär tjugofyra timmars förvarning. De trodde att de skulle få tapetsera fyra rum i rad och att de sen skulle få lägga golv i fyra rum i rad. Efter husesyn och mycket allvarliga förklaringar gav de med sig. Är det så att folk som bor in fyror kan få in alla möbler från fyra rum i ett, på ett dygn? Hur är det möjligt? Hur kan man förvänta sig detta? Eller tänker de att man ska flytta ut allt ur ett rum, flytta tillbaka det och sen flytta ut det igen? Samma process med fyra rum?

Jag såg framför mig hur det här blev en strid som drog ut på tiden, hur de skulle vägra komma för att vi vägrade göra som de sa. Hur mattkillen och tapetkillen inte skulle synka, hur vi skulle behöva stå i telefonköer till bostadsbolaget, mattföretaget och tapetföretaget. Hur vi skulle bo i ett kaos (mer än vanligt alltså) i fyra veckor. Och jag tycker inte om att vara besvärlig och ställa krav och bråka och vägra men vad ska jag göra? Jag kan inte trolla bort alla pryttlar och pinaler och möbler och det ska gudarna veta, att det inte är något minimalistiskt hem vi bor i. När vi flyttade från förra lägenheten plockade vi ner mer än femtio grejer från väggarna i köket (som var på typ sex kvadrat).

Tapetkillen var väldigt vänlig om än förvånad över våra åsikter om framförhållning. Mattkillen var väldigt samarbetsvillig. Efter viss debatt enades vi om två rum i taget, tapet och matta. Så det löste sig och prognosen säger att det ska ta ungefär en vecka så nu vilar vi i det och bor i kaoset som trots allt är ganska mysigt. Dessutom får jag nu chansen att göra mig av med lite grejer, vilket är välbehövligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar