onsdag 30 januari 2013

Tranflocken

I väntan på vårsol har tranflocken utökats i Jordis rum. De väntar nu på vår och sällskap av riktiga tranor utanför fönstret. Sedan jag för länge sen lärde mig vika tranor har det blivit många tranor vikta. Jag tror att det var när jag gick ut gymnasiet som jag tömde mitt tak på tranor och skickade iväg dem till alla de där människorna som jag tyckt om och aldrig mer skulle vara med. Då hade jag en takbjälke och kunde mycket praktiskt hänga tranorna i par och låta tråden hänga över bjälken. I brist på bjälkar går det bra med tejp. I tonåren hade jag någon tanke om att den japanska sagan om att vika tusen papperstranor och få en önskning, skulle hjälpa mig att bli en oledsnare varelse. Kanske har jag vikt tusen tranor, det är nog nära i alla fall, och oledsnare är jag minsann så kanske är det tranornas förtjänst!












2 kommentarer:

  1. Så fint med tranor i olika färger! Jag har en liten elev som bott i Japan, hon ska få lära mig och resten av klassen, att vika. Det blir fina vårtecken. Din blogg är underbar, jag blir glad varenda gång jag tittar och läser. Jag måste nog börja brodera, eller måla ordspråk eller nåt...

    SvaraRadera
  2. Tack jag blir så himla himla glad!

    SvaraRadera