torsdag 10 januari 2013

Virkmålen och virknålen

Innan jul hade jag virktvång. Till förra julen skulle Rasmus få mössan nedan i julklapp men av någon anledning blev jag less och la ner verksamheten. Inför den här julen tyckte jag att jag fick skärpa mig och det gjorde jag. Det tog ungefär en timma att virka färdigt elandet och Rasmus blev glad och varm om huvudet. 

Virknålen nedanför fick jag av min mormor när jag blev färdig textillärare. Den kommer från hennes mormors faster Hedvig och den är fantastiskt finurlig. Man kan nämligen skruva av själva yttersta biten av virknålen och byta ut den mot en annan storlek. Tyvärr har jag ingen annan storlek och de slutade väl tillverkas för en sisådär hundra år sedan. Men den är vacker och den pyttelilla storleken som finns går att virka pyttesmå saker med.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar