fredag 3 augusti 2012

Bagarpoeten

Idag har jag anställt mig själv som bagare och poet, någonting jag har för avsikt att göra en hel del fram över. Spissbrö (knäckebröd) stod på tapeten. Allt detta bakande fick mig att tänka att när jag nu ändå inte har något jobb skulle jag ju kunna sälja bröd. Vore det inte trevligt att sätta upp en glad lapp i trapphuset?

Hej! Kom och köp bröd på tredje våningen!

Jo, väldigt trevligt tycker jag att det vore. Nu är det ju så att man ska arbeta vitt och inte svart så jag började manövrera mig på skatteverkets hemsida. Det visar sig att man kan ha en hobbyverkasmhet om man deklarerar sina inkomster. Det finns ett undantag, då man inte behöver redovisa alls, nämligen om man har tjänat under 12500 kronor på bär, svamp, eller kottar som man har plockat själv. Vem säljer kottar? Vem köper kottar? Och vad är det för dyrkottar egentligen?

Om man som jag vill sälja bröd måste man spara anteckningar, kvitton och allt sånt i minst sju år. Det hela verkar mycket krångligt... Dessutom, finns det inte något annat verk eller myndighet som kan tycka något om miljön som brödet bakas i? Byråkrati har förvisso sin tjusning men det här är synnerligen besvärligt. utöver byråkratin har jag räknat ut att jag för arbetet idag, om jag sålde brödet, skulle få en timlön på mellan 20 och 30 kronor. Om man då lägger till tid för att sammanställa kvitton etc. kanske jag helt enkelt inte borde sälja bröd. Tur att det inte är lika svårt att baka bröd som det är att veta om och hur man får sälja det, och om man borde.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar