tisdag 21 augusti 2012

Här händer det grejer!

Man kan tro att jag har fått fnatt och kanske är det vad som har hänt också. Jag har startat ett företag. Japp. Eller en enskild näringsvärksamhet, tror jag att det heter. 

Nemen, kan man säga nu. Du har ju just pluggat i hundra år och äntligen blivit lärare!

Så kan man säga och då kan jag svara. Ja men ge mig ett jobb då!

Sen behöver man liksom inte tänka så mycket mer på det. Naturligtvis har jag inte fått så mycket fnatt att jag inte ska vara lärare men jag tänkte att när jag ändå bara ska vikariera omkring och figurera på polishögskolan och plugga någon strökurs som handlar om tecknade serier, då kan jag väl passa på att driva ett företag också.

Typ såhär gick det till:

1. Min finvän Ingela fick ett stipendium för att hon är en magisk inlandskonstnär. Här kan man följa det projektet: http://buspropp.blogspot.se/

2. Jag lyssnade på Frida Selander konstant ett par dagar och hon sjöng:


Och så blev jag confident. (www.fridaselander.com och http://www.youtube.com/watch?v=B5ZFouKj9sY&feature=related minns vilken låt jag lyssnade på men den här är himla bra!)
Dessutom var jag och lyssnade på henne och Cleo när de sjäng och pratade på feministfestivalen här i Ume, i våras. Frida pratade om sina första skivor som hon brände själv och ritade omslagen till. Hon sa att ska man göra något så är det bara att göra det, gå in för det och köra. Det tänkte jag på.

3. Jag kunde inte sova. Det är hopplöst, jag kan ligga vaken flera timmar. Där låg jag i sängen, bredvid en människa som somnar så fort han sagt godnatt. Katten på min mage spann högt och det var minst 237 grader varmt i rummet. Tankarna snurrade och snurrade och allt jag kunde tänka på var screentryck. Detta kan tyckas märkligt men jag har faktiskt tänkt på screentryck i flera år, sen jag lärde mig det på textilutbildningen. 

4. Jag vaknade, hoppade upp och ner av pepp och berättade idèn för Rasmus som sa heja heja Josefine och sen kunde ingenting stoppa mig. Innan dagen var slut hade skatteverket nåtts av en något förvirrad förfrågan om att få starta företag. För att finansiera det hela inspirerades jag av Ingela och hennes stipendium men eftersom jag inte är en magisk inlandskonstnär fick jag ge mig själv ett stipendium, så det gjorde jag.

Så enkelt var det, eller egentligen inte så enkelt. Det visar sig att det finns väldigt mycket man borde kunna och veta och skatteverket vill att man ska gissa en massa saker som man omöjligt kan veta. Men att starta ett företag över en natt är faktiskt bara att göra, visade det sig. Fast lite tokig krävs det nog att man är. De senaste dagarna har ägnats åt att bygga screenramar,


göra om mitt skrivbord till ett kontor,


rita, rita och rita,


och sätta upp saker på väggarna. Ju mer desto bättre!


Jag ska designa och trycka vykort, bilder, kuvert, etc. Om några veckor ska det dyka upp en blogg som försäljer men först ska jag vänta på att färger, verktyg och material ska komma, sen ska jag trycka, trycka, trycka och däremellan hoppa upp och ner av pepp!

2 kommentarer:

  1. Fantastisk grej ju! Super-fräsigt & inspirerande. Jag måste härma dej inom en snar framtid :) Kalastutiga hälsningar och jättemånga kramar

    SvaraRadera
  2. Du borde härma mig för jag härmade ju dig med stipendiumet, vi kan vara varandras härmapor! puss puss!

    SvaraRadera